RatRations.nl

Vind hier topics over (web)shops waar je allerlei leuke rattendingen kunt kopen! 1 topic per (web)shop!
Ilona
Rattery
Ratten: 22x lief
Geboortejaar: 1988
Contacteer:

Re: RatRations.nl

Berichtdoor Ilona » wo 12 dec 2012, 12:52

Nee maar ik vind je vraag wel terecht verder, toevallig heb ik het zelf ook al eens aangegeven dat het volgens mij niet compleet genoemd mag worden als het dat niet is. :) Misschien zou je het semi-compleet ofzo moeten noemen en dan onderaan bij info een linkje naar Daily essentials ofzo... ik weet het ook niet precies hoe het wel zou moeten.
Afbeelding
Like Rattery Razzy op facebook!
Ilona & Zuzu, Alvy, Auré, Cesi, Akya, Caen, Oli, Polly, Phlox, Dynthe, Rave, Eniq, Eoss, Vritz, Vaye, Tom, Flynth, Gersje, Ucky, Ipke, Marco, Mauro

Noor
Engeltje

Berichtdoor Noor » wo 12 dec 2012, 16:01

Ja dat heb ik me ook al een paar keer af gevraagd, waarom het dan compleet genoemd wordt :)
Afbeelding

Tenmashi
Captain Spamrat
Ratten: 10m14v
Geboortejaar: 1991
Contacteer:

Berichtdoor Tenmashi » wo 12 dec 2012, 17:14

Ik heb wat snoepjes gekocht voor de opvangactie die bij Secret Santa hoort, aangezien alles naar Debbie moet zodat zij het naar de uitgelote opvang(en) kan sturen leek 't me wel zo handig om gewoon iets bij haar te bestellen. xD
Afbeelding Afbeelding
Bommel, Ciske, Dex, Doctor, Elrond, Eomer, Fenris, Flowix, Gregory, Grissom & Brennan, Deb, Donna, Rapunzel, Elwynn, Eonar, Freya, Fluttershy, GLaDOS, Geronimo, Hedwig, Hermione, Ilah, Io(rek)

blossomgirl
Volwassen rat
Ratten: 2m4c

Berichtdoor blossomgirl » vr 14 dec 2012, 09:53

Mijn excuses dat jullie hebben moeten wachten op een reactie. Ik had woensdag cursus, en moest gisteren werken.

Over de benoeming 'compleet':

RR verkoopt 2 soorten rattenvoer - gebruiksklaar rattenvoer ('compleet'), en rattenvoer waar toevoegingen nodig zijn voordat het aan de ratten kan worden gegeven ('basis'). Het woord compleet is om aan te duiden dat er geen toevoegingen nodig zijn voordat het voer aan de ratten kan worden gegeven, en om onderscheid te maken van basis voer. Wat betreft wetgeving - ik mag het 'compleet' noemen, mits er duidelijk word aangegeven dat supplementen aangeraden zijn. Dat is duidelijk voor de consument. Ik mag het niet 'volledig' noemen. Dat is een branchterm waar er regels aan hangen. Aan de andere kant, de complete mix is ook geen 'aanvullend' voer, dus kom ik toch in de knoop met officiële branch benoemingen! Ik ga binnenkort uitzoeken hoe dat dan zit.

Verder over etikettering: ik ben niet verplicht om analytische bestanddelen op de etiketten te zetten. Verder zijn er nog een paar dingen die ik nog op de etiketten moet zetten, maar daar ben ik al mee bezig, en het zijn dingen zoals gebruiksaanwijzingen, beknopt ingrediëntenlijst en houdbaarheid.

Als er nog suggesties zijn voor een andere manier om de 2 soorten voer duidelijk te onderscheiden, dan hoor ik ze graag! 'gebruiksklaar' zou een optie zijn, maar voor mij is dat 'm niet. Nr 11a Gebruiksklaar is gewoon raar!
Afbeelding
Like RatRations.nl op Facebook!
Trotse mama van Ricky, Ruan, Dorian, Gio, Zane en Vico.
Engeltjes: Friemel, Os, Bryan, Percy, Victor, Toby en John.

Riezz
Gedeactiveerd

Berichtdoor Riezz » vr 14 dec 2012, 11:20

Jeetje wat een gedoe he al die benamingen, maar ik ben even alle "compleet" voeders langsgegaan en bij ieder voer staat dat er een supplement bij gegeven moet worden dus welke is dan gewoon echt compleet zoals je aangeeft hier.
Ik heb gemerkt dat de meiden het 11 voer erg lekker vinden en braaf opeten maar ik heb geen zin in supplementen dus zoek eigenlijk iets waar gewoon alles inzit dat ze nodig hebben.

oowie
Volwassen rat
Ratten: 4m
Geboortejaar: 1983

Berichtdoor oowie » vr 14 dec 2012, 11:55

maar waarom wil je geen supplementen geven als ik vragen mag?
het is heel makkelijk hoor, je kan het gewoon over hun verse groente heen geven bijvoorbeeld,
of in het drinkwater.
als je iets wilt geven waarbij geen supplementen nodig zijn dan kom je toch weer op het meer commerciele voer uit.
rattenvoer is gewoon moeilijk compleet te krijgen zonder supplementen doordat de granen en andere ingredienten van de (RR)mixen die voedingsstoffen gewoon niet bevatten, dan gaat het dus voornamelijk om calcium, vitD en koper.
dit komt van nature erg weinig voor in granen/groenten/zaden/kruiden.

edit:
nu ik erover nadenk is het eigenlijk best vreemd, in de natuur lopen ze ook niet met een potje supplementen op hun rug...
je zou het misschien wel compleet moeten kunnen krijgen door een hoop verse toevoegingen te geven waarbij je alle voedingswaarden nauwkeurig in de gaten houd, maar ik denk dat dat lastiger en moeilijker is dan een supplement geven.
voor calcium zou je bijv.botten kunnen geven, voor koper bijv. lever, sesamzaad, noten etc., en voor vitD bijv.eieren, lever en vis.
groetjes
Vera

hemelratjes: Remy,Jimmy,Jerry,Freddy,Reddy,Kenny,Lars,Mick,Duuk,Joep
Rust zacht lieverds,we missen jullie!

Marjan
Rattery
Ratten: 16
Geboortejaar: 1984
Contacteer:

Berichtdoor Marjan » vr 14 dec 2012, 12:43

Ik zag in het begin ook wat op tegen die supplementen, ik dacht: wat een gepruts.
Maar nu ben ik er goed mee weg (ik duid alles aan op de kalender wanneer wie wat heeft gekregen) en het gaat erg vlot, is een gewone handeling al geworden.

oowie: misschien even een kleine kanttekening dat ze in de natuur waarschijnlijk ook heel vaak de twee jaar niet halen?
(denk ik hé, ik weet niet of dit ook correct is).
Afbeelding

opvanglocatie voor Ratopia en stichtend lid van VZW Rattensnoozels

blossomgirl
Volwassen rat

Berichtdoor blossomgirl » vr 14 dec 2012, 12:49

oowie schreef:maar waarom wil je geen supplementen geven als ik vragen mag?
het is heel makkelijk hoor, je kan het gewoon over hun verse groente heen geven bijvoorbeeld,
of in het drinkwater.
als je iets wilt geven waarbij geen supplementen nodig zijn dan kom je toch weer op het meer commerciele voer uit.
rattenvoer is gewoon moeilijk compleet te krijgen zonder supplementen doordat de granen en andere ingredienten van de (RR)mixen die voedingsstoffen gewoon niet bevatten, dan gaat het dus voornamelijk om calcium, vitD en koper.
dit komt van nature erg weinig voor in granen/groenten/zaden/kruiden.

edit:
nu ik erover nadenk is het eigenlijk best vreemd, in de natuur lopen ze ook niet met een potje supplementen op hun rug...
je zou het misschien wel compleet moeten kunnen krijgen door een hoop verse toevoegingen te geven waarbij je alle voedingswaarden nauwkeurig in de gaten houd, maar ik denk dat dat lastiger en moeilijker is dan een supplement geven.
voor calcium zou je bijv.botten kunnen geven, voor koper bijv. lever, sesamzaad, noten etc., en voor vitD bijv.eieren, lever en vis.

Supplementeren op deze manier (met potjes ed) is ook eigelijk niet noodzakelijk. Als je je ratten voor 60% vers voert, en dan de juiste dingen kiest in de juiste verhoudingen, dan krijgen ze genoeg koper, calcium en vit D binnen. Maar het is veel werk, veel uitzoeken, en een potje is veel makkelijker. Meer info op supplementeren met vers voer is op fncyratsforum.co.uk te vinden, met de zoekfunctie.
Afbeelding

Tenmashi
Captain Spamrat
Contacteer:

Berichtdoor Tenmashi » vr 14 dec 2012, 12:51

Slechts 5% overleeft hun eerste levensjaar zelfs. Met heel veel vers voeren zou je in principe wel (bijna) alle nodige voedingsstoffen kunnen bieden, maar dat is bijna niet te doen en ik weet ook niet zeker hoe dicht je dan bij de ideale waarden komt. Want dat is het dus ook, wij kunnen proberen onze huisdieren zo ideaal mogelijk voor te geven, in de natuur hebben wilde dieren die luxe gewoon niet.
Afbeelding Afbeelding
Bommel, Ciske, Dex, Doctor, Elrond, Eomer, Fenris, Flowix, Gregory, Grissom & Brennan, Deb, Donna, Rapunzel, Elwynn, Eonar, Freya, Fluttershy, GLaDOS, Geronimo, Hedwig, Hermione, Ilah, Io(rek)

illie
Opvang
Ratten: 8v1c2m
Geboortejaar: 1986

Berichtdoor illie » za 15 dec 2012, 13:21

Calcium zit niet alleen in botten, anders had ik nu echt een tekort gehad.
Het zit ook in groentes, en melk natuurlijk. Zelf ben ik voor een groot deel zonder melk en melkproducten opgegroeid maar ik heb geen tekorten.

Luca
Alfarat
Ratten: 2m
Geboortejaar: 1995

Berichtdoor Luca » za 15 dec 2012, 22:05

Voor de mensen die Ratrations 11a of 11b geven: eten jullie ratten ook alles op van het voer? Hebben jullie nadelen aan het voer ondervonden? Wel graag even bij zeggen welke van de twee je voert. :P

Ik moet namelijk binnenkort weer voer kopen en wil goed geïnformeerd zijn. Ik denk dat ik Ratrations-voer ga proberen, vandaar.
Afbeelding

Kat
Omarat
Ratten: 5 meisjes

Berichtdoor Kat » za 15 dec 2012, 22:08

Volgens mij geef ik 11b en mijn dames eten echt alles op, zelfs de kleinste zaadjes. Alleen de velletje blijven over:)
Afbeelding

Luca
Alfarat

Berichtdoor Luca » za 15 dec 2012, 22:12

Ok! Dat is dus precies wat ik wil horen. :9

Wel kom ik op iets raars uit... Is het goedkoper om een heleboel kleine zakjes aan te schaffen?

Bij 11a zijn de prijzen als volgt:
500gr - 0,94 euro - 0,00188 euro per gram
5000gr (5kg) - 16,30 euro - 0,00326 per gram
10000gr (10kg) - 32,31 euro - 0,003231 per gram

Het komt er dus op neer dat 500gr bijna de helft goedkoper is, als je daar tien zakjes of zo van aan zou schaffen, heb je nog steeds 5kg. Of maak ik nou een rekenfout?
Afbeelding

blossomgirl
Volwassen rat

Berichtdoor blossomgirl » za 15 dec 2012, 22:24

Er staat ergens in deze topic een rekenvoorbeeld, maar je moet de basisprijs altijd erbij optellen. Als je in je winkelmandje 1 zakje van elke maat plaatst, zie je de prijzen.
Afbeelding

Luca
Alfarat

Berichtdoor Luca » za 15 dec 2012, 22:28

Zie, daar is de rekenfout! Ik kon het me al niet voorstellen.
Afbeelding

Tenmashi
Captain Spamrat
Contacteer:

Berichtdoor Tenmashi » zo 16 dec 2012, 12:00

Ik voer zowel 11a als 11b (ik wissel af) en ze eten het erg graag, alles gaat op behalve inderdaad de oneetbare omhulsels en zo (ik vind in ieder geval erg weinig terug in de bodembedekking). :ja:
Afbeelding Afbeelding

Marjan
Rattery
Contacteer:

Berichtdoor Marjan » zo 16 dec 2012, 12:05

@Luca: hier blijven vaak kleine stukjes over, ik gooi die dan terug in de etensbak, eens goed roeren en huppa, weer in hun potje.
Wat ik wel een nadeel vind is dat mijn ratten graag graven en hun hok er zo erg slordig uitziet, ik werk namelijk met katoen als onderlaag.
Ik zou eens op zoek moeten naar grote potten met hogere randen, dan is dat probleem ook opgelost :)
Voor de rest heb ik enkel maar lof en ik raad het mijn reserveerders ook aan.
Afbeelding

Luca
Alfarat

Berichtdoor Luca » zo 16 dec 2012, 12:46

Nou, dat klinkt super. :) Als de mannen er weer zijn en het voer is echt bijna op, dan ga ik het maar eens bestellen. :)
Afbeelding

Marjan
Rattery
Contacteer:

Berichtdoor Marjan » zo 16 dec 2012, 12:48

:thumbs: Veel succes in ieder geval!
Als ik zie hoe mooi de ratjes in hun pels zitten dan is dat voor mij al een reden genoeg om bij het voer van ratrations te blijven. Ze zijn écht heerlijk zacht. Ook de rittens glanzen in hun pelsje. En de supplementen waar ik eerst tegenop zag zijn nu al een gewoonte geworden.
Afbeelding

Jill*
Opvang
Geboortejaar: 1985

Berichtdoor Jill* » zo 16 dec 2012, 16:35

Nu het oude voer bijna op is heb ik ook voor het eerst iets besteld. :) Ik wilde al een tijdje over op iets natuurlijkers, dus dit wil ik graag proberen. Ben benieuwd wat de ratjes er van gaan vinden!

Noor
Engeltje

Berichtdoor Noor » zo 16 dec 2012, 16:52

Debbie, kan een supplement door de brievenbus? En zou ik dat dan tegelijk met mijn 'proefpakje" kunnen/mogen bestellen?

En als ik 1 supplement wil geven dan moet ik voor DailyEssentials kiezen, klopt dat?
Afbeelding

Snertjuh
Engeltje
Ratten: 5m
Geboortejaar: 1990
Contacteer:

Berichtdoor Snertjuh » zo 16 dec 2012, 22:25

Ik zal zeer binnenkort weer 10 kilo voer bestellen, want het is bijna op maar ik heb even een vraag over de appelboom http://www.ratrations.nl/karton-huisje-hamster
Is deze ook geschikt voor rittens? of is hij daar ook te klein voor? :gniffel:
Vind het zo'n schattig huisje en wil hem wel bestellen maar als het te klein is hebben ze er niets aan.
Zo heb ik ook eens een leuk nijlpaardhuisje gekocht voor de rittens maar met 6 weken waren ze er al veel te groot voor... :hehe:
Staat nu wel leuk op mijn bureau als opbergsysteem voor kleine dingetjes :P
Groetjes Jeannette en de ratjes:
Afbeelding

blossomgirl
Volwassen rat

Berichtdoor blossomgirl » ma 17 dec 2012, 07:10

Hoi Noor,

Helaas passen de potjes/ flesjes niet door de brievenbus, nee. Als je maar 1 wilt geven, dan is DailyRat3 de enige optie. In Daily Essentials zit geen calcium, en daarom heb je naast Daily Essentials ook Calcivet nodig. Het is wel heel makkelijk om ze allebei in 1 waterflesje te doen, tegelijk.

Hoi Jeanette,

Ik denk dat is te klein is. Zeker als je rattery rittens neemt! Mijn Syrische hamster past erin met gemak, maar mijn Rapaljes hadden er niet in gepast met 6 weken oud. Dus ik denk dat het je het beter niet moet bestellen, tenzij jij ook een hamster heeft!
Afbeelding

Noor
Engeltje

Berichtdoor Noor » ma 17 dec 2012, 10:54

Zucht heb ik 't nog steeds niet helemaal duidelijk dus, hoe moeilijk kan het zijn hè :lmao: Nouja nu weet ik het, thanks!
Ga nog maar even goed verdiepen in wat ik het beste kan doen :)
Afbeelding

Els
Omarat
Geboortejaar: 1973

Berichtdoor Els » ma 17 dec 2012, 15:19

Ik heb net een bestelling geplaatst voor de opvang actie. :ja:

Terug naar “Shops”